...
Vuosi sitten GFT:stä siirtyneen Veeti Valkaman, 20, sopimuksen toinen kausi on käynnistymässä.
Kuva: Juuso Koro / @juusokuvaa
Pohjois-Espoon Ponnen kasvatilla Valkamalla on kokemusta myös U19-futsalmaajoukkueesta, ja nuoresta iästään huolimatta miesten liigakokemustakin on jo kahdesta seurasta: GFT:stä ja Akaa Futsalista. Viime kaudella peliaikaa tuli myös Miesten Futsal-Ykkösessä TP-49:n riveissä.
Akaa Futsalin puheenjohtaja Tero Kivistö on seurannut läheltä pelaajan kehittymistä.
– Veeti on futsalmaalivahtina vielä todella nuori, ja kokemusta tarvitaan edelleen lisää. Tulevalla kaudella armeija tuo hiukan kysymysmerkkejä, mutta kovalla työllä ja tuolla lahjakkuudella Veeti menee koko ajan eteenpäin armeijasta huolimatta. Kehitystä on ollut hieno seurata läheltä, ja toivottavasti mies nähdään alkavalla kaudella yhä useammin liigassakin tolppien välissä, Kivistö toivoo.
Kesällä armeijan aloittava Valkama siirtyi viime kaudeksi Akaaseen espoolaisesta GFT:stä.
– Alkukausi oli vahva ja vaikka puolessa välin peli ei itselläni oikein kulkenut, sain rutiinit korjattua vielä playoff-kevääseen. Kausi oli kaiken kaikkian onnistunut ja pääsin kehittymään niissä pelin osa-alueissa joita kauden aluksi listasin, Valkama kertoo.
Tulevalla kaudella oman värinsä arkeen tuo myös heinäkuussa alkava asepalvelus.
– Armeija tuo varmasti oman haasteensa tulevaan kauteen enkä pysty välttämättä samalla tavalla kilpailemaan peliajasta. Haluan kuitenkin treeni treeniltä kehittää omaa tekemistä edes sen 1% verran paremmaksi, ja pystyä auttamaan joukkuetta sen verran, mitä kykenen. Vahva luotto on myös ensi kauden nippuun, että kausi venyy taas pitkälle! Henkilökohtaisena tavoitteena on viimeistään armeijan jälkeen kyetä breikkaamaan liigassa ja edetä urheilijan polulla niin pitkälle kuin mahdollista yksi askel kerrallaan, Valkama päättää.


